Thermo nyomtatás
A nyomtatók egy része a nyomatot a címkepapír anyagán lévő kemikáliák tulajdonságainak a megváltozásával hozza létre. Praktikusan ez azt jelenti, hogy egy adott mennyiségű hő közléssel a címke felülete elszíneződik. Tehát a nyomatképzéshez hőt kell közölnünk.
Az hogy ezt a hőt milyen gyorsan alakítja át elszíneződéssé, dinamikus érzékenységnek nevezzük, ami azzal függhet össze, hogy milyen gyorsan tudjuk magát a nyomatot képezni.
Létezik még a statikus érzékenység fogalma, ami viszont olyan alkalmazásoknál érvényes, ahol a nyomat képzése után még hő érheti a címke anyagát, de fontos, hogy akkor már ne színeződjön el sehol sem a címke anyaga (pl. belépőjegyeknél, parkolócéduláknál, stb.)
Thermáltranszferes nyomtatás
Ez a nyomtatási forma a „hagyományosabb” címkék anyagára egy közvetítő ribbonszalag segítségével dolgozik. A festékszalagon lévő festék a hő hatására átadódik a papír felületére. Maga a festékátadás szintén hőátadás hatására aktivizálódik. Ilyenkor a festékszalagon átadott festék helyén a nyomat negatív képét láthatjuk, míg a címkén ott a kívánt nyomat.
Itt a címke felületét tekintve lehet matt, félfényes, fényes kivitelű. Természetesen több különböző fajtájú ribbonszalag áll rendelkezésre, attól függően milyen felületre szeretnénk nyomtatni. Itt egyébként lehetőség van műanyag, vagy akár fémrétegre történő nyomtatásra is, a megfelelő festékszalag alkalmazásával.
Multipálya
A címkepályák lehetnek multipályásak, vagyis egy tekercsen pl. két vagy több egymás mellett lévő címkét tudunk egyszerre nyomtatni, természetesen a későbbi felhasználásnál ezeket külön kell választani, pl. kézi felrakás esetén.
Ragasztóanyag
Lényeges paraméter lehet, hogy milyen ragasztóanyaggal látják el a címkehordozóanyagát. Létezhetnek gyenge, – pl. ruhaneműk címkézésénél ahol a cél az hogy könnyen eltávolítható legyen -, erős változatok, – ahol pont az az érdekes, hogy véletlenül se lehessen eltávolítani a címkéket, – pl. elektronikai eszközök címkéinél -, vagy akár olyan címkék, ahol az eltávolítást jelezni kell, pl. a címke egy része a felületen marad, mert bizonyos kivágások vannak a címke anyagában, amik eltávolításkor leszakadnak és a felületen maradnak, vagy akár a címke anyagának és a ragasztóréteg közé nyomott nyomat szenved maradandó sérüléseket, amik felhívják a figyelmet arra, hogy valaki megpróbálta eltávolítani azokat.
Léteznek olyan ragasztók, amelyek nagyobb hőmérséklet hatására, sem válnak le az adott felületről, és léteznek olyanok, amiket hűtőiparban lehet használni, tehát a hőmérséklet tartományt is lehet paraméterezni a ragasztók felhasználásával.
Gap
A címkéket akár gépi akár kézi úton szeretnénk leszedni a hordozóról, általában néhány milliméteres közök választják el egymástól. A címke anyagát méretre gyártáskor, a stancolószerszámok közöket hagynak ki az egymás után lévő címkék között, multipályás címkék esetén az egymás mellett lévő címkék között is.
Ugyanakkor léteznek pl. riccelt változatok is, ahol pl. kézi úton lehet szétválasztani a címkéket, egyszérű tépőmozdulattal.
Cséve
Általánosságban a címkéket hordozó tekercs papírcsévéje átmérője 76 mm-es de létezik 44-es, vagy akár más méretű is. Ennek szerepe akkor lehet, ha a a kész nyomtatott címketekercsek későbbi pl. gépi felhasználásánál az azt használó gép paraméterei követelik meg pl. a kisebb átmérő használatát, vagy ha opcionálisan lehetőség van kis átmérők használatára, akkor több címke férhet el egy adott tekercsátmérőnél, hiszen a gépek többségénél létezik egy maximális tekercsátmérő, amit be lehet fogni a berendezésbe.
Méret
A címkék méretmegadásánál, az első száma szélességet (keresztirányú méret), míg a második a magasságát( futásirányú méret) jelenti, és milliméterben kell megadni.A címke tekercs méret megadásánál a befogadó berendezés szabja meg a határt, a maximális átmérőt.
Címke anyaga, színe
Természetesen, mint ahogy említettük, léteznek különféle papíralapú, és persze műanyagalapú, pl. PP vagy PET, akár fémgőzölt változatban, no és persze különféle alapszínekben, amiket szintén meg kell adni rendeléseknél.
Előnyomtatás
Nagyon sok cég használ ún előnyomtatott címkét, pl. egy céglogóval, vagy valamilyen alapszínnel ellátva, amit aztán változó adatokkal, – és pl. csak fekete színnel -, a felhasználó gépein nyomtatnak tovább, pl. vonalkódokkal, sorszámokkal, egyéb akár címkénként változó adatmezőkkel, pl. cím, sorszám, méret, stb.
Itt egy nagyon lényeges szempont alapján kell a nyomatok pozícionálását végezni, ami nem más, mint a későbbi címkefelrakó gépek használata az adott termék vonatkozásában. Nem mindegy ugyanis, hogy a címkefelrakók, majd helyes vagy esetleg fejjel lefelé történő pozícióban rakják fel a címkéket, illetve, hogy ez a címke a termék, pl. doboz melyik részére és hogyan, milyen irányból kerül rá.
Ha ezeket a szempontokat alaposan és körültekintően kezeljük, akkor elkerülhetők lesznek a rendelés utáni félreértések.