Somogyországban, a horvát határhoz közeli ötezres városkában, Csurgón van a székhelye, egy 15 éve a jelöléstechnikában tevékenykedő, mára már több száz milliós forgalmat bonyolító vállalkozásnak az EtiSys Kft.-nek. Milyen szempontok voltak a vezérelvek a vállalkozás indításában és a folyamatos fejlesztésében? Erről kérdeztük a tulajdonos ügyvezető igazgatót, Horváth Péter urat.
Tudatos választás lehetett a cég nevében a „system” szó rövidítése. Milyen más szempont volt még fontos amit figyelembe vettek a cég elnevezésénél?
Fontos volt, hogy a tevékenységünket tükrözze a cég elnevezése. Az EtiSys tulajdonképpen az Etikett és a System szavakat takarja, amik címkét és természetesen rendszert jelentenek. Mindennel foglalkozunk, ami az öntapadós címkék gyártásához és azok felhelyezéséhez szükséges.
Ezek alapján a fő tevékenységük a papír alapú címkék, és azok előállításához szükséges berendezések?
Többek között. Foglalkozunk még ezen kívül egyedi címkefelrakó berendezések gyártásával is, legnagyobb egyedi projektünk 9 gyártósor saját fejlesztésű berendezéssel való felszerelése volt. Örömmel kell említenem, ezek lassan három éve hiba nélkül működnek. Saját címkegyártással (két újonnan vásárolt angol gyártógéppel) és festékszalag feldolgozó kapacitással rendelkezünk, többnyire saját partnereink számára. Egyik legfontosabb értékünk a rugalmasság.
Hogyan kezdődött? – tesszük fel a szokásos kérdést. Volt egy ötlet, egy lehetőség, amivel el tudtak indulni a kezdeteknél?
Mint oly sok vállalkozás, mi is más cégnél tanultuk a szakmát, mások voltak az elképzelések, a célok, így saját lábra álltunk.Célom volt többek között a címkéző üzletágban lévő lehetőségek kiaknázása, melyek nagy része mára meg is valósult, de még mindig nagy potenciált látok a szakmában. Kezdetben lakáson lévő irodánkból tavaly már egy 300 négyzetméteres üzembe költöztünk, amit már sajnos ki is nőttünk, viszont örömhír, hogy még négyezer négyzetméter áll rendelkezésünkre a további terjeszkedéshez.
Mennyire volt nehéz az indítás, milyen környezeti tényezők voltak akkoriban? Saját forrásból indultak, vagy társakat is bevontak a vállalkozásukba?
Nem volt könnyű. Minimális alaptőkével vágtunk bele, de azóta tégláról téglára építkezve, mindent a cégbe visszaforgatva stabil lábakon állunk. Két tulajdonos volt a cégben, ma már egyszemélyes kft-ként működik a vállalkozás. Forgalmunkat minden évben sikerült növelni, a válság évein kívül minden évben két számjegyű növekedést sikerült realizálni, de a válság ideje alatt sem estünk vissza, köszönhetően a több lábon állásnak.
A jelölés-, és vonalkódtechnikában gépi oldalról számos neves gyártó van a nemzetközi piacon. Hogyan esett a választás az Önök által képviselt cégekre?
Nekünk fontos a minőség és rugalmasság, ezeket a paramétereket a képviselt cégekben találtuk meg. Mind a Cab, mind a Collamat elismert gyártók a szakmában, komoly múlttal és stabil minőséggel. A többi képviselt cégünk is természetesen a minőséget képviseli.
Milyen kapcsolati rendszert feltételez egy ilyen disztribútori lehetőség, a gépgyártó céggel történő kapcsolattartást tekintve?
Szerencsénkre a képviselt partnerek folyamatos fejlődési lehetőségeket biztosítanak, szakmai tréningek, technikai támogatás és napi kapcsolat révén, kevés az olyan kérdésünk, amire ne kapnánk szinte azonnal választ. Ez fontos is, mert a vevőinknek mi is a lehető legrövidebb idő alatt kell, hogy válaszoljunk. Ma már azért egyre ritkábban van szükség háttértámogatásra, jól felkészült szakembereink szinte minden kérdésre tudják a választ.
Sokszor halljuk, hogy „komplett megoldást” kínálnak a cégek általában. Ez hogyan valósul meg az Önök esetében?
A szoftveres integrációtól a berendezésekhez használható kiegészítőktől, a kellékanyagok gyártásáig mindent egy kézben tartunk. Nálunk nem fordulhat elő a másra mutogatás, mivel szinte minden a mi munkánkat dicséri. Szerencsére nincs is szükség rá, mi tudjuk, hogy egy sikeres installációhoz mire van szükség, mi nem spórolunk az anyagon!
Tudna említeni egy-két sikeres applikációt, ami érdekes volt, vagy éppen bizonyos nehézségekbe ütközött és ezt kellett sikeresen megoldani?
Szinte minden feladat egyedi, de voltak izzasztó pillanatok, mint például forró folyadékkal frissen töltött kannák címkézése, vagy tized-milliméteres címkézési pontosság elérése közel száz méter/perccel száguldó szalagon, szerencsére mindezt sikerült megoldanunk. Nem volt könnyű, de alapelvünk, hogy nem adunk fel semmit.
Földrajzilag determinált az a piac ahol jelen vannak, vagy inkább iparág specifikus, vagy valamilyen más tényező befolyásolja azt?
Tulajdonképpen a piac kis mérete miatt nem válogatunk. Természetesen vannak iparágak, ahol jobban otthon vagyunk. Legnagyobb partnereink az autóiparban vannak, de jelentős partnereink vannak az építő és élelmiszeriparban is, a teljesség igénye nélkül.
Minden cég életében fontos a folyamatos megújulás, nemcsak a cég életében, de a kínált megoldások tekintetében is. Mik voltak az utóbbi idők érdekes technikai megoldásai a kínálatukban, és milyen újdonságokra számíthatunk a közeljövőben?
Sikerült kifejlesztenünk egy egyedi kábelcímkézőt autóiparba, ami teflonos bevonatú kábelre is nagy pontossággal készít „zászlócímkét”. Saját fejlesztéseink között éppen egy vödörcímkéző berendezés építése van folyamatban, ami adagolja és rá is pattintja a fedelet a töltött vödörre. Gyártottunk már tojástálca címkézőt, hordócímkézőt, hogy csak a különlegesebb munkáinkat említsem.
A magyar piac egy jól bejáratott tér, üzleti kapcsolataikban milyen szerepet játszanak a környező országok lehetőségei?
Egyelőre főként csak belföldre dolgozunk, de szállítunk a környező országokba is, főként Ausztriába, Szlovákiába és Romániába. Terveink között azért szerepelnek ezek az országok is új termékekkel, de erről még egyelőre korai beszélni.
Milyen lehetőségei vannak mostanság egy B2B szektorban működő cégnek, hogy bemutassa a kínálatát? Nem hiányoznak a régi nagy szakmai vásárok?
Sok ma is meglévő partnerünkkel régebben kiállításokon vettük fel a kapcsolatot, de ma már az internet és a modern információtechnológia új kihívások elé állítja a vállalkozásokat. Google keresőoptimalizálás, Facebook profil, hogy csak az alapokat említsem. A legutolsó kiállításaink kézzelfogható üzleti eredménnyel nem szolgáltak, így ma már nem állítunk ki. Örvendetes volna, ha a szakmai bemutatkozást más fórumok, így pl. a sajtó is elősegítené!
Több éve sikeresen működő vállalkozásként, miben látja sikerük titkát?
A vállalkozás 15 éve több dolgot tanított meg nekünk. Rugalmasság, innováció és vevőközpontú hozzáállás. Ezek nélkül ma már nem marad meg a piacon egy vállalkozás.
Végezetül, hogyan tudná megfogalmazni üzenetét meglévő és jővőbeli partnereiknek?
Ha megbízható partner keresnek hosszú távra, bátran válasszanak bennünket. Legtöbb partnerünk hosszú évek, akár a kezdetektől fogva is kitart mellettünk. Mi nem hagyjuk cserben őket. Ha egyedi megoldást keresnek, állunk elébe.
(ka)
www.etisys.hu 2017.11.17