Az orosz fogyasztók szemében a műanyagzacskó a minőség és az élelmiszerbiztonság záloga – idézi Ivan Guljaevet, a Tropic International nevű orosz külkereskedő cég beszerzési vezetőjét a fruchthandel.de hírportál. Mint elmondta, 2016-ban még csak az áruk 20 százaléka került valamilyen csomagolásban a pultokra, tavaly viszont már kb. a 40 százaléka, mivel a vevők így igénylik.
Ezzel Oroszország homlokegyenest ellentétes irányban halad Nyugat-Európához képest, ahol a vevők amennyire csak lehet, igyekeznek elkerülni, hogy a termékkel együtt műanyag csomagolást is hazavigyenek. Erre az egyértelmű igényre reagálva például a holland Ekoplaza lánc legutóbb az amszterdami üzleteiben 700 terméknél – köztük zöldségeknél és gyümölcsöknél – teljesen mellőzi a műanyagzacskót, és az év végéig mind a 74 üzletében meg szeretné tenni ezt. Közben folyamatosan kísérletezik az új, komposztálható anyagokkal, és egyre szélesebb körben használja a hagyományos – üveg, fém és papír – csomagolást. Az így csomagolt termékeket külön erre dedikált soron gyűjtik össze az eladótérben, és „műanyagmentes” felirattal árusítják.
„Évtizedekig abban a hazugságban éltek a vevők, hogy műanyagok nélkül elképzelhetetlen az élelmiszerkereskedelem, ez a szemléletmód viszont most remélhetőleg megváltozik” – nyilatkozta a téma egyik elkötelezette, Plastic Planet társalapítója.