A méz az ember egyik legősibb tápláléka. Csomagolási szempontból a leggyakoribb kiszerelés az üveges változat csavarzáras tetővel.
Az AMC rendezvényén szereplő méz feldolgozók, kiszerelők termékei között találhatunk néhány érdekes megoldást! Gyakori, hogy magát a tetőt nyomtatással igazítja a termékekhez, vagy a mézre utaló virág képével, vagy a méhsejt hatszögű mintázatával. Érdekes megoldás a tető kísérőlapkával történő ellátása, ami kihangsúlyozza a hatszög mintázatot, és a méhsejtre emlékeztet.
A címkék között is változatos, – de valljuk meg -, néha eléggé egyszerű grafikát lehet találni!
Az AMC rendezvényének összefoglalója az alábbi sajtótájékoztatóban található:
„Legyen minden nap, mézes nap!” – útjára indult az őszi mézfogyasztást ösztönző kampány
A mézfogyasztás fontosságáról, a méz élettani hatásairól és táplálkozásunkban betöltött nélkülözhetetlen szerepéről indít közös fogyasztásösztönző kampányt az Agrárminisztérium (AM), az Agrármarketing Centrum (AMC), az Országos Magyar Méhészeti Egyesület (OMME) és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK). A „Legyen minden nap, mézes nap!” szlogent viselő, két hónapon át zajló promóció során különböző rendezvényeken, valamint online és rádiós kampányban népszerűsítik az egészségvédő hatásáról is ismert élelmiszert.
Hazánkban 20 ezer magyar család megélhetéséhez járul hozzá a méhészet és határainkon belül kiváló minőségű mézeket készítenek, amit az is jól mutat, hogy ezek kétharmadát a nyugat-európai piacon értékesítik – hangzott el az őszi méz fogyasztásösztönző kampány nyitó sajtótájékoztatóján.
A kampányindítón Dr. Nagy István agrárminiszter kifejtette: a méhészek idén közepes mennyiségű mézet állítottak elő az előző évekhez képest, ugyanakkor a megtermelt méz kiváló minőségű. Magyarország méznagyhatalomnak számít, hiszen Európában itt van a második legnagyobb méhsűrűség, belföldön mintegy 20 ezer méhész 1,2 millió méhcsaláddal gazdálkodik. A miniszter ugyanakkor hozzátette: „sajnálatos tény, hogy mézfogyasztásban nem szerepel az ország az élen, bár az utóbbi években az éves szinten egy főre jutó mézfogyasztást sikerült 30-40 dkg/főről 70-80 dkg/fő mennyiségre emelni, a legtöbb európai országban ennek kétszeresét fogyasztják az emberek.”
Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum ügyvezető igazgatója hangsúlyozta: a Társaság örömmel áll azon kezdeményezések mellé, amelyek a szakmai partnerséget és a fogyasztók tudatos vásárlásra ösztönzését tűzik ki célul. Az ügyvezető a kampány elemeiről is szót ejtett: „Az őszi promócióban két hónapon keresztül rendezvényekkel, rádiókampánnyal és közösségi média megjelenésekkel hívjuk fel a figyelmet a méz sokféleségére és a mézfajták fogyasztásának egészségre gyakorolt, jótékony hatásaira. Először is országos és helyi rádiókampányra készülünk, amelyben külön spot készül a felnőtteknek és a gyermekeknek. Másrészt a kampány a már meglévő, OMME által szervezett, méz népszerűsítő rendezvényekre is épít, így nem csak elhúzzuk a mézesmadzagot, hanem lehetőséget teremtünk a kedvenc mézfajták kiválasztásárára is, hogy hosszút távon is kedvet csináljunk a mézfogyasztáshoz.”
Ennek során novemberben az iskolai „Mézes reggeli” alkalmával közel 500 intézményben mintegy 100 ezer gyermekhez szeretnénk eljutni. Decemberben az érdeklődők a zalaegerszegi Kárpát-medencei Mézfesztiválon, valamint a gyulai Méz- és Mézeskalács Nemzetközi Fesztiválon találkozhatnak a mézes promócióval.
Bross Péter, az OMME elnöke elmondta: az éves méztermelés az elmúlt tíz évben az időjárás és az egyéb körülmények függvényében 15 és 30 ezer tonna között alakult, amelyből a belföldi mézfogyasztás mintegy 7-8 ezer tonna évente. A kampány egyik célja, hogy ez az arány növekedjen. A szakmai szervezet elnöke erre egy érzékletes példát is hozott: „elsőre talán meglepőnek tűnik, de ha az emberek 60-70%-a naponta elfogyasztana egy teáskanál mézet, akkor az összes belföldön megtermelt mennyiség elfogyna.” Bross Péter szerint ez azért lenne nagyon fontos, mert jelenleg a mézek mintegy 80%-át exportálniuk kell.
A méhész szakma és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara kapcsolatát helyezte beszéde fókuszába Győrffy Balázs. A NAK elnöke kiemelte: az Európai mézes reggeli elnevezésű akciót már évek óta támogatja a Kamara, amely olyan gyermekekhez is juttathat el mézet, akiknek egy része talán még soha nem fogyasztott ilyen élelmiszert. Győrffy Balázs hozzátette: „az Európai Unióban évente átlagosan megtermelt 250 ezer tonna mézből Magyarország 10 százalékkal részesedik. Mivel a megtermelt méz mintegy 80 százalékát a határokon túl adják el, a világ mézkereskedelméből öt százalékkal részesedik az ország, amely méretéhez képest hatalmas arány.”
A sajtótájékoztató után a magyarországi Mézlovagrendek szervezésében mézszentelés, majd mézkóstoltatás kezdődött a Hősök terén.
Sokan nem is gondolnák, hogy a természetes antibiotikumnak tartott méz egy kilogrammjáért a méheknek nagyjából négymillió virágot kell meglátogatniuk, mialatt közel 170.000 km-t repülnek. Az élelmiszeripar 76 százaléka és a zöldség-gyümölcs termesztés 84 százaléka függ a méhek beporzásától, nélkülük bolygónk ökoszisztémája összeomlana. E tekintetben örvendetes tény, hogy Magyarország az Európai Unió harmadik legnagyobb méztermelője.
forrás: amc.hu 2018.10.15