Csehországban már a DM és a Rossmann is csomagolás nélkül árulja a sampont és a tusfürdőt, írja a G7.
A samponos, tusfürdős, öblítős, mosószeres és mosogatószeres flakonok komoly környezeti terhelést okoznak, sokszor komolyabbat, mint a PET-palackok, mert szelektív gyűjtésük és újrahasznosításuk kevésbé megoldott.
Ezért is nagyon fontos fejlemény, hogy a DM tesztjei után most már a Rossmann is bevezette az automata újratöltő berendezéseit.
A megoldás nagyon egyszerű: a vevők az első alkalommal 20 cseh koronáért (260 forintért) megvesznek egy üres flakont, amelynek vonalkódját a töltőautomata leolvassa, és a megfelelő termékkel tölti meg. A gép kinyomtatja a felhasználhatósági határidőt, amit a vásárló felragaszt a flakonra, a következő alkalomtól kezdve pedig már a kiürült flakonnal kell a boltba menni, és szimplán csak újra kell tölteni.
Csehországban úgy számolnak, hogy ha az automaták által kiszolgált háztartási termékeknél (jelenleg nyolc ilyen van) mindenki átállna az újratöltésre, akkor évente 5 ezer tonnával csökkenne a műanyagszemét mennyisége. Mivel a cseh népesség és a vásárlóerő is nagyjából a magyar szintjén van, nálunk is hasonló eredményt lehetne elérni.
A G7 megkérdezte a Rossmannt, hogy Magyarországon mikor tervezik az automaták bevezetését, a cég az alábbi választ küldte:
Nagyon örülünk a cseh Rossmann kezdeményezésének, és kíváncsian várjuk az eredményét. Bár egyszerűnek tűnik a megvalósítása ennek a megoldásnak, azért alapos előkészületet igényel, melyhez a beszállítók nyitottsága és az üzletek átalakítása is szükséges. Amint nálunk is várható a csomagolásmentes vegyi áruk és kozmetikumok értékesítése, azonnal kommunikálni fogjuk.
forrás: index.hu 2019.11.11
Fotó: Rossmann / Novinky.cz