Érdekességek
Kezdőlap > Actuality > Keresendő cikk lett a stretchfólia és a zsugorfólia
ActualityCompany news

Keresendő cikk lett a stretchfólia és a zsugorfólia

A csomagolástechnika két alapvető anyagfajtája, a stretchfólia és a zsugorfólia.

Az előbbit inkább rakományok rögzítéséhez szokták használni, míg az utóbbit inkább gyűjtőcsomagoláshoz, de jelen lehet természetesen a rakomány rögzítésnél, és az egyedi csomagolásoknál is.

Az utóbbi hetek, hónapok sorozatos áremelkedései olyan mértéket öltöttek, amikről álmodni sem mertek sem a felhasználók, sem a műanyagfeldolgozó cégek. A világpiacon olyan trendek figyelhetők meg, melyeket az utóbbi időkben elfelejthettünk, hiszen volt egy stabil felvevőpiac, és volt egy stabil alapanyag ellátó bázis, melynek egyensúlya most úgy látszik felborult. Ez a probléma már nem csak az árak emelkedésében, de az alapanyag ellátás bizonytalanságában is megmutatkozik. Műanyagfeldolgozó cégek panaszkodnak, hogy a normális logisztikai folyamatokba , most olyan tényezők léptek be, amikre nem lehetett felkészülni időben.

Gyakori az, hogy műanyag alapanyaghoz, vagy továbbfeldolgozásra – konvertálásra használt félkésztermékhez, csak olyan módon lehet hozzájutni, hogy a szállító cégek nyitott árpolitikát alkalmaznak, vagyis a beszerzési ár csak később a szállítás után tudható meg a feldolgozók részére. A jelen helyzetben ezek az árak rendre magasabbak az előző beszerzési áraknál. Így a feldolgozó cégek is csak találgathatnak, hogy milyen árakkal dolgozhatnak napokkal később.

Természetesen ez a felhasználók oldalát is keményen érinti, hiszen az alkalmazott csomagolástechnológiájukhoz szükséges az adott anyag beszerzése, attól nem tekinthetnek el. Idővel persze elgondolkodhatnak azon, hogy más technológiára váltanak, de ez nem megy egyik napról a másikra. Jelen helyzetben viszont kénytelenek az emelt áron megvásárolni a szükséges csomagolóanyagokat. Azon felhasználók, akik éves mennyiségben nem használnak fel nagyobb mennyiséget, azokat talán kevésbé érinti a jelenség eszkalálódása, hiszen vagy korábban, – még jó áron -, szerezték be, – vagy később fogják -, abban bízva, hogy akkor már helyreáll a normális, – vagyis hónapok óta fennakadás nélkül alkalmazott -, árstruktúra.

Az elmúlt évek során az alábbi árpálya alakult ki a felhasználóknak kínált eladási árakban, természetesen kisebb-nagyobb eltérések lehettek a a piaci szereplők árai között.

Amit észre kell venni a diagramból, hogy volt már ehhez hasonló árszínvonal 2015 derekán, amikor ha nem is napi ,de többnapi vagy hetes árváltozási periódusok voltak, és az árszínvonal reál értéke elérte a mostani szintet.

Talán abban különbözött az akkori helyzet a mostanitól, hogy akkoriban az átlag HUF/EUR árfolyam a 310-es szintet pásztázta, ma meg a 360 fölötti szinteket. Így akár még az is következhet ebből a diagramból, hogy az akkori állapot, sokkal nehezebben volt elviselhető, mint a jelen helyzetben. Persze se akkor, se most, ez nem jelent vigasztalást a felhasználóknak. Ráadásul akkoriban, egy magasabb árszintről történt a további emelkedés, mint jelen helyzetben, ahol az utóbbi évek egyik legalacsonyabb árszintjéről küzdötte fel magát a műanyagok ára.

Nehéz helyzetbe kerültek azok a beszállító cégek, akik szerződés keretében vállalták a különféle műanyagfóliák értékesítési árát, akár egy évre lekötve, és nem igazították azt egy világpiaci árindexhez, mely esetben az alapanyagárváltozások módosítják az értékesítési árakat is.

Mondhatjuk, hogy ezek a műanyagpiac fekete napjai, de reménykedünk benne, hogy csak átmeneti jelenségről van szó, és hamarosan visszatalál a piac, az eddig elfogadott szintre a csomagolóanyagok széles skáláján.

(Packradar)

2021.03.11