Több évtizede van jelen a csomagolástechnika piacán egy budai kerületben lévő, de országos lefedettségű cég az AMCO Kft. Magyar Kálmánt a vállalkozás ügyvezető tulajdonosát kérdeztük a kezdetekről, a jelenről, illetve a jövőről.
Ha valaki a cég nevét olvassa, óhatatlanul is valamilyen amerikai kapcsolat ismerhető fel. Mi volt a vezérlőelv a cég nevének megalkotásakor?
“Valóban amerikai indítású volt a cég, – mint amerikai magyarok részt szerettünk volna venni a magyar szabad gazdaság fejlesztésében -, és mint misszionáriusok, azt is vállaltuk, hogy segítsünk a kis és közép vállalkozásoknak a csomagolási feladatukat megoldani olyan technológiákkal, melyek árban is elérhetők voltak. Ez szükséges ugyanis, hogy a multinacionális cégekkel szemben, a kis cégek is fel tudják venni a versenyt. “
Több évtizedes múltra tekinthet vissza az AMCO Kft. Hogyan ítéli meg, mi volt az elmúlt évek sikereinek titka?
“Sok munka, megbízhatóság és minőség! Ezt nem könnyű elérni – ezért minden nap meg kell dolgozni. Igyekszünk minden vevőt a lehetőségek szerint maximálisan kiszolgálni és a legkisebb reklamációt is komolyan vesszük. “
A csomagolástechnikai piacon mit jelent a versenyhelyzet az Önök által kínált megoldások esetében?
“Mi olyan termékekben vagyunk sikeresek, amit nem gyártanak az országban és importálni kell. Ezek közül is a gépekre igyekszünk koncentrálni. Növekedésünk lassabb, mint versenytársainknak, de csakis biztos alapra szeretnénk építeni a jövőnket. “
Kereskedelmi cég lévén, nagyon fontos lehet a beszállítói partnerek kiválasztása, és a folyamatos jó viszony. Mi a stratégiájuk?
“A megbízhatóság ebben az irányban is fontos. Igyekszünk a partnereinktől tanulni és az ő gyakorlatukat használni a magyar piacon. Beszállító partnereinket mindig tiszteljük és őszinték vagyunk velük. Igyekszünk velük megértetni a kihívásainkat. Az őszinte és megbízható kapcsolat a legfontosabb.”
Melyik vevőkör az, ami tipikusnak mondható az Önök esetében? Nagyobb cégek, vagy inkább a kisebb vevők felé fordulnak?
“Kis és közép vállalkozások a mi vevőkörünk. A nagy cégek inkább megkeresik a gyártókat egyenesben, nincs szükségük disztribútorra.”
Milyen technikai újdonságokat tudnak kínálni partnereiknek?
“Minden évben igyekszünk új partnereket és technológiákat találni, és azokat bevezetni a magyar piacra, valamint odafigyelni a meglévő partnereink fejlesztésére is.”
Hogyan kommunikálnak a vevőik és a leendő partnereik felé?
“Miután több ezres a vevőkörünk, leginkább elektronikus úton, a különféle digitális médiák segítségével tudunk csak kommunikálni.”
A több évtized alatt biztosan volt olyan siker, ami mérföldkőnek tekinthető a cég életében?
“Nem tudnék egy-egy konkrét sikerről beszámolni – én úgy érzem, ez egy folyamat, és minden napnak meg van a maga sikere. “
Voltak-e esetleg olyan kudarcok, tanulságok, amik szintén erőt adtak a későbbiekben?
“A legnagyobb kihívások, a személyi változások voltak és lesznek. Egy cég fejlődése közben a kihívások változnak, és a személyi állomány cserélődik. Ez sajnos elkerülhetetlen. Ezek jelentik a legnagyobb kihívásokat, – új csapatot építeni évekig tart -, és ez lelassítja a fejlődést, de enélkül a fejlődés nem történik meg.”
Hogyan látja a hazai csomagolástechnika jövőjét?
“A magyar csomagolóipar szépen fejlődik és lassan már eljutunk oda, hogy több terméket exportálunk, mint importálunk. Ez a cél, ez a jövő. Én optimista vagyok a jövőre nézve.”
Hogy ítéli meg a csomagolástechnika szereplőinek az utóbbi időben kicsit hanyatló bemutatkozási lehetőségeit? Gondolok itt a nagyobb kiállítások hiányára, közös rendezvények szervezésére, és természetesen a sajtóra is!
“Szerintem a magyar csomagolóipar nem tud innovációkat felmutatni, ami érdekelté tenné a külföldieket. Az ország és az ipar nem tud fenntartani egy bemutató [kiállítások – szimpóziumok – stb.] jellegű eseményt. A magyar piac túl kicsi, és a mai világban az elektronikus kommunikációs lehetőségek révén, a csomagolástechnikai vállalkozások könnyen elérik a vevőkörüket. Egyszerűen nincs szükség kiállításokra, és a szimpóziumok sem vonzóak az ipar számára. Könnyű kijutni ma már a nagy nemzetközi kiállításokra is, de már azok is veszítik a látogatókörüket.”
Milyen jövőképet tudnak felvázolni a közeledő 20-as évekre? Miben látják a jövő kihívásait?
“Ezekre a technológiákra kell koncentrálni, és ezek a kihívások:
* környezetbarát csomagolás,
* csomagoló anyag felhasználás minimalizálása
* fenntarthatóság
* csomagolás automatizálása
* csomagológépek árai elérhetők legyenek a kis és közép kategóriás felhasználóknak
* új technológiák kidolgozása a fentieket figyelembe véve.”
(ka)
www.amcokft.com 2017.11.28