A Dardanio Manuli által alapított olasz anyavállalat a múlt század első felében még gumi alapú termékekkel tört be a piacra, mára azonban a cégcsoport az egyik legjelentősebb piaci szereplőjévé vált a műanyag alapú csomagolószerek gyártásának. A magyar leányvállalat, a Manuli Stretch Magyarország Kft. ügyvezetőjét, Arató Gábor urat kértük, válaszoljon néhány kérdésünkre:
Hogyan, miként jött létre a magyar cég, mikor történtek az első lépések?
2004-ben döntött úgy a cégcsoport, hogy szeretne saját vállalatával is jelen lenni a magyar piacon. Engem kértek fel a cég megalapítására, beindítására és felfejlesztésére.
Hogyan történt a munkaerő kiválasztása annak idején, és hány fővel indultak, hol volt az első telephelyük?
Az első irodánk a Budapest XIV. kerületi Ilka utcában volt. 3 fővel indultunk, amit gyorsan 8 főre, majd a jelenlegi 20 fős csapatra fejlesztettünk fel. A cég felépítése során végig arra fókuszáltam, hogy mindenki azzal foglalkozzon amiben a legjobb: mi a csomagolástechnikában vagyunk jók, így a logisztikai feladatokat külsős logisztikai szolgáltatóra, a könyvelést pedig profi könyvelőirodára bíztuk.
Volt egy kiszemelt termékcsoport, amire elsőként fókuszáltak, vagy rögtön az anyavállalat teljes portfóliója szerepelt a kínálatukban?
A németországi gyárunk teljes stretch-fólia portfóliójával indultunk. Eleinte leginkább a standard termékekre volt igény, de később a speciális termékeket bemutató munkánk révén már nagy igényt keltettünk ezen termékekre is. Később aztán más kiegészítő termékeket és az ezek felhasználáshoz szükséges gépeket is bemutattuk Partnereinknek.
Kik az Önök partnerei? Elsősorban nagyobb nemzetközi háttérrel is rendelkező cégek, ahol nagyobb csomagolóanyag fogyasztás is jelentkezik?
Azon nagy gyártó vállalatok a fő partnereink akik nagy raklapszámmal szállítanak árut – itt jönnek ki igazán a Manuli Stretch termékek előnyei a költségmegtakarítás és a fóliázás gyorsítása terén. Rengeteg magyar és külföldi tulajdonú Partnerünk van, nem ez a meghatározó. Inkább a csomagolandó volumen ami meghatározza ügyfélkörünket: a kapacitásnövelés és a költséghatékonyság területén a legtöbbet azoknak tudjuk nyújtani akik nagy mennyiségben csomagolnak.
Mik azok a termékek, amik most a forgalmukat jellemzi többségében?
Legnagyobb mennyiségben a Melite® típusú stretch-fóliánkat értékesítjük. Ez egy olyan egyedülálló termék, amivel jelentősen csökkenteni tudjuk az egyre raklapra jutó fólia költséget úgy, hogy közben a rakatnak nagyobb stabilitást adunk, és a fóliázás sebességét is növelni tudjuk. Ez a mi mindig nyerő termékünk, amivel mindig, minden szituációban nyerő megoldást tudunk adni.
Úgy tudjuk, hogy az egyébként tipikusan gyűjtő vagy vonalvégi csomagolási műveletekhez használható zsugor- vagy stretch-fólia termékeken túlmenően, mára már kibővült a palettájuk speciális anyagokkal is, pl. agro alkalmazásokhoz használt bálázóanyagokkal! Mennyire népszerű ez a termékkör?
A mezőgazdaság is fontos piacunk, hiszen a bálázott termékek csomagolására (bála-stretch és bálaháló) is vannak kitűnő megoldásaink. A lucerna bálákat az Agriflex® termékünkbe tudjuk úgy csomagolni, hogy a takarmány fermentációja optimális legyen és a minőségét is hosszú távon megőrizze. Manuagri® termékünkkel pedig a bálák összefogását oldjuk meg hálózással.
Szintén érdekes terület a térkitöltő-párnázó elemek kereskedelme. Tudna esetleg néhány példát mondani, hogy hol milyen iparágban használják ezeket az anyagokat?
A webshopok által támasztott csomagolási igényeket tudjuk megoldani térkitöltéssel. A párnázó anyagoknak már más szerepük van: a törékeny, esetleg nehezebb termékek épségét óvják meg azzal, hogy a csomagolásnak kellő rugalmasságot adnak.
Szintén érdekes termékcsoportjuk a jelölésekhez használható termékek, amik nem kimondottan csak csomagolástechnikához köthető! Mi a magyarázata annak, hogy a termékkínálatot ki kell szélesíteni ilyen jellegű anyagok kereskedelmével is?
Ezen termékek alapanyaga megegyezik vagy nagyon hasonló a csomagolásban is használt ragasztószalagokhoz. Így kézen fekvő volt, hogy bemutassuk kínálatunkat ezen a területen is.
Nemcsak anyagok, de gépek is szerepelnek a palettájukon. Stretch anyagokhoz az övező és hood technológia ugyanúgy megtalálható, mint a zsugorfóliázó gépek, vagy a pántolóberendezések. Kérem, mondjon néhány szót ezekről a gépi lehetőségekről, kik és hol használhatják ezeket?
A csomagolás gépesítésének nagy előnyei, hogy a terméket gyorsabban és olcsóbban tudjuk megoldani kevesebb csomagolóanyaggal, és végig ellenőrizni tudjuk az egyenletes felhasználást. A gépekkel sokkal többet ki tudunk hozni egy adott fóliából, pántolószalagból – így jelentősen csökkenteni tudjuk az egy adott termék becsomagolására használt csomagolóanyag mennyiséget és költséget.
Egyik fő mottójuk a költségcsökkentés. Mondana néhány gondolatot ezzel kapcsolatban, hogy mik a csomagolóanyag felhasználás optimalizálás lépései, és milyen jellegű megtakarításokat lehet realizálni?
Van olyan partnerünk akinek 66%-kal csökkentettük csomagolási költségét! A folyamat egy audittal indul: felmérjük a jelenlegi csomagolástechnológiát – majd javaslatot teszünk fejlesztésekre. A folyamat során végéig arra törekedünk, hogy a csomagolási feladat a legrövidebb idő alatt és a legkevesebb anyag felhasználásával történjen. 2004 óta csináljuk Magyarországon – használva külföldi munkatársaink több évtizedes tapasztalatait.
Az Önök területére is érvényes, hogy folyamatos fejlesztés nélkül, ma már nehéz helytállni a kihívások előtt. Mik azok a világpiaci trendek, amik ezen anyagcsoportoknak, valamint az azokat használó gépeknek a fejlesztési irányvonalát jellemzik manapság?
A csomagolóüzemek folyamatosan nyomás alatt tartják a költségeket. Így az anyaggyártóknak egyre erősebb és jobb kihozatalú anyagokat kell gyártaniuk, míg a gépgyártóknak olyan gépeket, amik ezen tulajdonságokból a lehető legtöbbet ki is tudják hozni. A mi nagy előnyünk, hogy a legjobb anyag és gép gyártókkal állunk kapcsolatba, így mindig a legújabb technológiákat tudjuk bemutatni, ezzel segítve a magyar gyártó vállalatokat.
Mi jellemzi jelenleg a magyar csomagolástechnikai piacot az Ön megítélése szerint? Hol vannak az esetleges rések, hol és miként lehetne betömni-kiigazítani azokat, hogy ez az iparág is hazánk egyik büszkesége lehessen?
Én azt gondolom, hogy büszkék lehetünk a magyar csomagoló-iparágra. A legújabb fejlesztések hamar megjelennek nálunk, és nagy a nyitottság a felhasználók részéről is az új és jobb technológiák irányába. Rést talán ott látok, hogy a technológia nagy részét nem itthon állítjuk elő, hanem importáljuk. Ez azonban sok más kérdést is felvet, de leginkább a hazai piac mérete jelenti a legnagyobb korlátot. Jól szemlélteti ezt az, hogy németországi gyárunk 1 hónap alatt képes legyártani a teljes magyar gazdaság egész éves stretch-fólia igényét.
Végezetül hogyan látja a cég jövőjét, milyenek voltak az utóbbi évek fejlődési lehetőségei, és hogy tudják kihasználni a jövőben a csomagolásra váró összetett problémák kezelésében azt, hogy egy nagy anyacég áll a hátuk mögött?
A németországi Schkopauban található központunkban jelentős K+F tevékenység folyik, ami révén folyamatosan tudunk újdonságokat bemutatni Magyarországon is. Ez biztos, hogy jelentős versenyelőnyt jelent azokkal szemben akik nem fejlesztenek. Az összetett problémákat azonban helyi szinten kell megoldanunk, mivel ezek minden régióban mások és mások. Központosítva, a méretgazdaságossági előnyöket kihasználva gyártunk és fejlesztünk, azonban helyi szinten lokálisan dolgozunk a piacon, itt kell megadjuk azon többletszolgáltatásokat, amelyek révén ragaszkodnak hozzánk Partnereink. Szerintem ez sikerünk kulcsa.
KA 2017.12.21.