Érdekességek
Kezdőlap > Packinfo > Environment > Kinek a felelőssége az újrahasznosított csomagolóanyagok arányának növelése?
EnvironmentPackinfo

Kinek a felelőssége az újrahasznosított csomagolóanyagok arányának növelése?

A fogyasztók az újrahasznosítással kapcsolatos felelősséget a gyártókra hárítják. Az amerikai vásárlók 64%-a szerint a környezettudatos választások biztosítása az élelmiszer-előállítók felelőssége, míg a svéd fogyasztók 45%-a szerint a márkáknak több újrahasznosított anyagot kellene hasznosítaniuk csomagolásként.

Annak ellenére, hogy a „csökkentés, újrafelhasználás, újrahasznosítás” mantrát már sokan ismerik, a fogyasztókat továbbra is sok esetben emlékeztetni kell, hogy hogyan kell megfelelően gyűjteni a háztartási hulladékot. Mindemellett a vállalatoknak is fel kell készülniük a keletkező hulladék feldolgozására. Vállalásaik teljesítéséhez új, gyors feldolgozási technikákat kell kidolgozni, megvalósítani és támogatni.

Az Egyesült Nemzetek (United Nations, UN) 2018-as kutatása alapján a világ műanyag hulladékainak mindössze 9%-át hasznosítják újra ezért a technológiai fejlesztés, illetve az alternatív megoldások kidolgozása sürgető.

Megoldást jelenthet a gyártók, a csomagolóipar, a döntéshozók, a környezetvédelmi szervezetek összehangolt munkája a fogyasztók tájékoztatásának, a jobb gyűjtési és újrahasznosítási rendszerek kialakításának, valamint az újrahasznosítható csomagolóanyagok kidolgozásának érdekében.

A fogyasztók az újrahasznosítással kapcsolatos felelősséget a gyártókra hárítják. Az amerikai vásárlók 64%-a szerint a környezettudatos választások biztosítása az élelmiszer-előállítók felelőssége, míg a svéd fogyasztók 45%-a szerint a márkáknak több újrahasznosított anyagot kellene hasznosítaniuk csomagolásként. Egyes élelmiszeripari cégek (pl. Nestlé) kiemelt figyelmet szentelnek az újrahasznosítható csomagolások alkalmazásának. Ennek fényében számos terméket például újrahasznosítható, papír alapú, rugalmas csomagolásban hozza forgalomba. A tubusok általában laminált lemezekből készülnek egy vékony alumínium réteggel, amely újrahasznosíthatatlan. A Colgate például idén bevezetett tubusa újrahasznosított nagy sűrűségű polietilénből (High-density polyethylene, HDPE) készül.

Az elvárások ellenére az egy utas műanyagokat teljesen nem lehet eltüntetni. A kereskedőknek, az előállítóknak, a csomagolóiparnak és a fogyasztóknak közösen kell szorgalmazniuk az újrafeldolgozást, előnyben részesíteniük az így készült termékeket.

  Az előállítók és a kereskedők sokat tehetnek például a csomagoláson feltüntetett oktató információval.

Az újrahasznosítás mellett egy ígéretes irány a csomagolásmentes üzletek nyújtotta lehetőségek, amelyek a kereskedelmet is arra ösztönzik, hogy bizonyos termékek esetében mérlegelje az újratölthető kiszerelés lehetőségét. Az amerikai fogyasztók 54%-át érdekli az újratölthető lehetőségek, míg az angol háztartások 37%-a úgy véli, hogy az újratölthetőségi lehetőség arra ösztönzik őket, hogy egy másik kereskedőnél vásárolják meg háztartási termékeiket.

A következő évtizedben a fogyasztási és a vásárlási döntések egyre tudatosabbak lesznek.

A fogyasztók „jutalmazni” fogják azokat a vállalatokat, amelyek felelősségteljesen lépnek fel a fenntarthatósági kérdésekben és etikus üzleti gyakorlatot vezetnek be. Ezek a vállalatok, akik a következő tíz évben „nyerni” fognak, ők fogják a tudatos fogyasztás új korszakát táplálni. A sikeres márkák, csomagológyártók és kereskedők lesznek azok, akik fejleszteni, forgalmazni és környezetbarát módon alkalmazni fogják a tudományos alapokon kidolgozott megoldásokat.

További részleteket a Mintel oldalán olvashat.

forrás: agrotrend.hu / NAK  2020.03.01